INTERVIU Next Speaker!

Doina Ionescu: “ M-au atras intotdeauna discursurile care au la baza acea relaxare si putere de persuasiune de a-l transforma si pe cel mai nerabdator dintre ascultatori intr-un curios de performanta.”

Doina Ionescu este fondatoarea Scolii de Teatru Q-Feel.

Speakers Bureau: Doina, care a fost stimulentul pentru a crea Scoala de Teatru Q-Feel?

Doina Ionescu: Au fost mai multi stimulenti. Cel mai important a fost dorinta de a impartasi pasiunea pentru teatru cu cat mai multi oameni. M-a atras perspectiva mai tangibila a actoriei, aceea de a le transmite celor din jur incredere in forta creatoare a teatrului, chiar si din postura actoriei cultivata ca hobby. Au mai fost cateva lucruri care m-au stimulat extraordinar – lupta cu propriile nesigurante si transformarea lor in vise implinite. Visul meu a fost sa-mi concentrez absolut toate eforturile intr-o afacere pe cont propriu, care sa-mi aduca satisfactia de a face 100 % din timpul meu ceea ce-mi place. Mi-am dat seama inca de la prima mea grupa de cursanti (acum 8 ani) ca asta vreau sa fac, sa-i stimulez pe oameni sa caute cat mai mult in interiorul lor resurse creative, pe care sa le aplice in viata de zi cu zi, indiferent de domeniul profesional in care activeaza. Inca un aspect important si foarte motivant pentru traseul meu profesional a fost faptul ca m-am concentrat pe mai multe planuri, mi-am propus sa explorez mai multe zone creative, pentru a le oferi cursantilor mai multe optiuni de cursuri: regie film, dans, dictie, creativitate. In plus, de-a lungul timpului am pregatit viitori studenti la actorie, ceea ce m-a obisnuit si mai mult cu responsabilitatea pe care mi-am asumat-o si nevoia permanenta de profesionalizare in relatiile mele cu cursantii.

BSB: Care a fost provocarea la inceput de drum? Cum ai trecut peste?

D.I.: Cand te pui singur pe treaba, aproape orice pas pe care il faci este o provocare. Pentru mine a fost un pic mai greu la inceput faptul ca faceam multe lucruri foarte diferite in paralel (creare site, concept pliante, afise, carti de vizita, promovare online, amenajare sediu, etc.). Lucram pe cat mai multe planuri, astfel incat munca mea sa capete vizibilitate. Spre exemplu, luni de zile am batut strazile Bucurestiului pentru a raspandi pliante despre Q-Feel. Am intrat si in multe licee, pentru a le povesti profesorilor si elevilor despre cum tehnicile teatrale sunt unul dintre cele mai creative optiuni pentru imbunatatirea abilitatilor de comunicare, indiferent de profesia pe care o avem. Revenind, in perioada aceea aveam temerea ca-mi ocup prea mult timpul cu alergatura si impartitul de materiale promotionale, in detrimentul comunicarii cu o „liga” mai mare, cea cu companiile. N-a tinut mult aceasta temere, pana la urma oamenii care au venit la cursuri m-au recomandat colegilor de job si asa am ajuns sa-mi extind activitatea la traininguri corporate, workshopuri si teambuildinguri.

BSB: Cand ai inceput in cadrul scolii, cursurile de public speaking?

D.I.: Chiar de la inceput, acum 4 ani cand am infiintat Scoala. Mi-am dat seama ca oamenii cautau mai mult decat un curs care sa-i ajute sa comunice. Cautau in primul rand mai multa incredere in ei, mai multa expresivitate in comunicare, mai multa inspiratie pentru descoperirea propriilor resurse creative. Am realizat ca nevoile cursantilor mei sunt mai mult legate de activitati de dezvoltare personala si din aceasta perspectiva am incercat mereu sa propun solutii personalizate de training, mai mult decat formatul clasic – cunostintele tehnice si atat. Misiunea mea este sa-i conving pe oameni ca nu aceste cunostinte tehnice sunt definitorii atunci cand vrei sa te prezinti ca un bun speaker, ci mai degraba lipsa de incredere in fortele proprii si controlul emotiilor. Pe urma e simplu, descoperi placerea de a vorbi in public si acest lucru creeaza dependenta. Astfel, mi-am propus sa aplic tehnicile artei teatrale, fara granite, atat la cursurile de actorie, cat si cele de public speaking.

BSB: Cum vezi profilul “speakerului” roman?

D.I.: La modul general, inca un pic timorat, prin comparatie cu speakerii straini. Ma refer la teama de a abandona celebrele prezentari in power point si modul destul de rigid de interactiune cu audienta. La o privire mai atenta, am descoperit insa speakeri romani absolut inspirati in tot ceea ce transmit publicului lor. M-au atras intotdeauna discursurile care au la baza acea relaxare (chiar si antrenata cu mult exercitiu) si putere de persuasiune de a-l transforma si pe cel mai nerabdator dintre ascultatori intr-un curios de performanta.

BSB: Consideri ca un bun speaker trebuie sa aiba o experienta solida sau o intamplare extraordinara poate fi baza unui discurs reusit?

D.I.: Cred ca amandoua sunt importante, cu mentiunea ca intamplarea devine extraordinara atunci cand suntem deschisi s-o descoperim si sa o exploatam cu bun simt, intr-o maniera personala. Cam greu, nu? Aparent e greu, insa cu exercitiu sustinut si incredere in propria persoana si in ceilalti, oricine poate sa devina un bun vorbitor.

BSB: Cum ar trebui sa se utilizeze tehnicile de actorie de catre o persoana ce sustine un discurs?

D.I.: Cateva sugestii:

Ar trebui sa tina cont de tehnicile de respiratie si dictie. Un actor trebuie sa se faca auzit si de spectatorul din ultimul rand.

Constientizare de sine/autocontrol al corpului si gesturilor .

Iata si un citat care ma inspira: asa cum le spunea Hamlet actorilor – “Potriveste-ti gestul dupa cuvant si cuvantul dupa fapta… nu despica vazduhul cu mainile, ca si cum ai taia lemne, ci fii intr-u totul domol si cumpatat… “

Un actor are dorinta de a se “deschide” in fata publicului. Pentru actorul din teatru nu exista teama ca este analizat de public. Se bucura de fiecare moment pe care il are si prin care poate transmite mesaje cu adevar, entuziasm si mai mult de atat – mesaje care sa il ajute pe spectator sa inceapa sa-si puna intrebari, sa caute raspunsuri – sa participe activ.

BSB: Cine sunt participantii la cursurile Scolii de Teatru Q-Feel? 

D.I.: Profilul cursantilor mei este atat de diferit, incat poate parea amuzant sa spun ca se incadreaza intre 7 si 77 de ani. Sunt copii, care invata sa interpreteze prin joc si improvizatie lumea din jurul lor si adulti care doresc sa se relaxeze activ si totodata sa invete cum sa-si invinga timiditatea si sa comunice cu mai multa usurinta cu ceilalti, prin intermediul tehnicilor teatrale.

Cursantii Q-Feel activeaza in diferite domenii: IT, financiar, vanzari, avocati, antreprenori, HR, studenti, persoane care au un job ce necesita munca la birou etc

BSB: Care este audienta ta in general? 

D.I.: Din segmentul adultilor avem cursanti din medii profesionale foarte diferite, care vin in nume personal la cursuri sau angajatii companiilor – pentru care organizez traininguri de comunicare si dezvoltare personala prin intermediul tehnicilor artei teatrale. Din liga celor mici, copii cu varste intre 7 – 14 ani. Partea cea mai frumoasa este echipa care s-a format in timp si care este in continua crestere, formata din fosti cursanti cu care tin legatura permanent. Una dintre cele mai mari satisfactii ale mele este faptul ca impartasesc cu acesti oameni pasiuni comune, bucuria de a juca teatru si mai ales o viziune mai „relaxata” asupra vietii, in care jocul este la indemana oricui, indiferent de varsta.