La prima vedere improvizatia ar putea parea ca fiind un lucru total opus de regulile impuse de societate si in zona de business. Este ceva spontan si jucaus. Actorii care practica improvizatia sunt profesionisti care au o capacitate incredibila de a construi scene din replici create pe moment, de a anticipa scene viitoare si de a reusi sa ancoreze publicul in piesa.

Adaptarea tehnicilor de improvizatie in business aduce cu sine foarte multe beneficii. Iata cateva ponturi care se potrivesc in business precum se potrivesc pe scena.

25 de idei numai bune de testat

1. Fa-ti introducerea! Nu presupune ca lumea te cunoaste deja. Jeremiah Murphy, actor si scriitor, este de parere ca “secretul consta in a te introduce prezentand suficient de multe informatii astfel incat tu si colegul tau de scena sa aveti destul material de discutie”. Acest principiu se aplica cu usurinta in cazul interviurilor, intrunirilor business sau a evenimentelor de networking.

2. Nu ii bloca pe ceilalti. Termenul “a bloca” este folosit cu sensul de a nu refuza. Accepta replicile pe care colegul de scena ti le da. Rade, joaca in continuarea lor, altfel vei parea ca adopti o atitudine ofensiva si poti deveni putin antipatic publicului sau chiar plictisitor.

3. Aminteste-ti de regula cuvantului “DA”. Accepta informatiile pe care ti le ofera colegul tau de scena dar aminteste-ti sa mai adaugi si ceva pe langa. De exemplu: “Da cred ca ceea ce a prezentat acest speaker este interesant si astept cu interes prezentarea de luna urmatoare”. Tu trebuie sa fii la randul tau persoana care da contur conversatiei si care permite cu usurinta trecerea la un alt subiect.

4. Asculta. Unul dintre cei mai importanti pasi in improvizatie este ascultarea partenerului. Va bazati unul pe celalalt pentru conturarea unei scene. Asa se intampla si in cazul intalnirilor de business. Acorda atentie celor spuse de ceilalti si modului in care sunt spuse. Micile detalii iti pot fi de ajutor pe parcursul conversatiei.

5. Foloseste-ti corpul. Actorii de improvizatie isi folosesc corpul pentru a reda scene si emotii fara a folosi recuzita sau decoruri. In mediul business trebuie sa fii foarte constient de limbajul trupului pentru a te asigura ca transmiti mesajul care trebuie: incredere in sine, aptitudini, profesionalism.

6. Prezentarea evenimentelor trecute. Actorii folosesc acest truc pentru a trece cu usurinta printr-o anumita scena si pentru a adauga putin umor. Puteti utiliza acesta strategie pentru a stabili rapid experienta voastra relevanta sau relatia cu “scena”, implicand si alti colegi, antreprenori, detalii din industrie sau orice altceva care este relevant discutiei.

7. Asuma-ti cele spuse. Nu este atat de usor sa retragi ce ai spus intr-o conversatie. In lumea reala, e nevoie sa dovedesti ca esti responsabil si ca iti asumi tot ce spui. Foloseste un limbaj si o voce increzatoare cand iti transmiti mesajul.

8. Exerseaza cu tine insuti. Se tot pune accent pe faptul ca pentru a dobandi confort si incredere in fortele proprii este necesar sa ai cat mai multe experiente in fata publicului. Acest lucru este partial adevarat. La fel de utila este exersarea de acasa deoarece iti permite mai usor sa iti identifici punctele slabe si sa le corectezi. Multi actori de improvizatie exerseaza 3-4 ore pe zi singuri.

9. Ajuta-ti partenerul. Daca observi ca partenerul tau nu poate trece peste o gluma sau nu isi gaseste replicile, ajuta-l, nu face haz de el. E timpul sa intervii si sa incerci sa il integrezi in discutie. Iti va fi recunoscator.

10. Nu pune intrebari, fa declaratii. Declaratiile nu doar ca fac discutia sa capete o anumita tonalitate dar dau si un plus de dinamica.

11. Ramai ancorat in prezent. Nu complica discutia prin amintirea unor evenimente trecute. Pastreaza-ti interlocutorii ancorati in prezent, astfel vei avea un plus de control si ii vei face pe ceilalti sa isi aduca aminte cu usurinta de tine.

12. Fii un ganditor rapid. Actorii de improvizatie sunt niste ganditori rapizi care pot evalua cu usurinta fiecare nuanta a conversatiei, isi pot aminti replicile trecute si pot anticipa scene viitoare. A deveni un ganditor rapid te va ajuta sa gasesti idei, sa comunici si sa rezolvi probleme mai eficient.

13. Fii specific. Sa-ti amintesti replicile care au fost schimbate este un lucru important. Dar a fi specific inseamna mai mult decat a avea o memorie buna. Fiind cat se poate de specific publicul tau va intelege mai bine mesajul pe care vrei sa il transmiti. Nimeni nu isi doreste sa aiba parte de interpretari vagi ale mesajului sau.

14. Cunoaste-ti bine motivatia. Nu face o prezentare sau nu te duce la un eveniment de networking fara a-ti cunoaste bine motivatia pentru care faci toate aceste lucruri. Cunoscandu-ti astfel asteptarile te va ajuta sa fii mai transparent si sa actionezi cu mai multa incredere.

15. Intra si iesi cu un scop. Poate fi derutant pentru ceilalti sa intri sau sa iesi dintr-o conversatie fara a avea un scop precis. Intotdeauna sa ai un motiv sau un scop pentru care intri sau iesi dintr-o conversatie.

16. Realizeaza contact fizic. In improvizatie contactul fizic poate stabili o anumita relatie cu partenerul tau. Uneori contactul fizic poate fi un factor prin care partenerii de discutie te pot retine mai usor.

17. Nu fi egoist. Nu petrece mult timp in a te lauda pe tine. Acest lucru nu va mai permite celorlalti sa participe la conversatie si poate atrage o parere negativa asupra ta.

18. Avanseaza scena. Daca esti bine ancorat in scena si stii tot ce se intampla in jurul tau, ajuta la avansarea scenei sau a discutiei. Daca publicul pare plictisit, incearca sa iti faci o iesire gratioasa. Sau, daca esti pe punctul de a incheia o afacere, intretine conversatia cu un flux dinamic urmata de o iesire potrivita (din scena, adica din discutie).

19. Balanseaza cu subtilitate conversatia. Daca cineva incearca sa iti saboteze conversatia, castiga-ti audienta actionand subtil si cu tact.

20. Creaza potential. Leaga idei, motivatii si scopuri in conversatie sau prezentare pentru a crea un potential de coloborari viitoare.

21. Aminteste-ti de “regula karaoke”. Regula karaoke spune ca pentru a vinde nu este necesar sa fii cel mai bun cantaret/actor/dansator. Daca esti capabil sa comunici si sa faci cateva glume, sa fii carismatic si increzator, ai mari sanse sa ii convingi pe ceilati de ideile tale.

22. Fii consecvent. Este foarte util sa aduci idei noi in conversatie, dar nu trebuie sa produci confuzie prin trecerea de la o idee la alta. Trebuie sa fii consecvent in enuntarea ideilor tale si astfel vei putea intrece orice amator.

23. In timp ce stai relaxat mentine-ti energia ridicata. Acesta este secretul pentru a-ti castiga audienta inca de la inceput si incearca sa nu te copleseasca emotiile. Gandeste-te ca vei avea succes si convinge-te ca prezentarile, intalnirile de networking sau negocierile sunt lucrurile care te pasioneaza cel mai mult si iti fac placere.

24. Fa-l pe cel de langa tine sa arate bine. Improvizatia, la fel ca si actoria, este un parteneriat. Este bine sa stii sa dai atat de mult pe cat iei si sa subliniezi reusitele partenerului tau. Astfel vei dezvalui propria ta generozitate si vei crea o dinamica a grupului ca un intreg. Daca veti analiza punctele tari ale fiecaruia va puteti da seama de ce anume puteti realiza impreuna.

25. Alege un sfat si lucreza pe el. Daca esti concentrat pe perfectionarea limbajului corpului, pe redarea unei voci mai active sau a unei strangeri de mana mai potrivite este posibil sa te deazamagesti. Pentru a te calma alege un sfat pe care sa il practici in timpul unei prezentari sau intalniri pentru ca restul, precum ne-o dovedesc tehnicile improvizatiei, “tind sa cada la locul lor”.